Week 2: Gestart op stage! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Marinda - WaarBenJij.nu Week 2: Gestart op stage! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Marinda - WaarBenJij.nu

Week 2: Gestart op stage!

Blijf op de hoogte en volg Marinda

15 Mei 2016 | Curaçao, Curaçao

09-05-2016
Vandaag ging het echte avontuur dan eindelijk beginnen. We gaan stage lopen op de John F. Kennedyschool. Dit is een kleine school (65 kinderen) voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Ons was gezegd dat het onderwijs voornamelijk in het Nederlands was, maar omdat de kinderen het Nederlands lastig vonden zou er in het Papiamentu worden ondersteund. Al snel ondervonden wij dat er voornamelijk in het Papiamentu wordt lesgegeven.

Om half 8 ging de bel en gingen de kinderen in de rij staan om naar binnen te gaan. Wij gingen met de directrice eerst in de jongste groep kijken. De directrice ving deze groep op, omdat de groepsleerkracht vandaag pas terug kwam van haar vakantie in Nederland.
De kinderen vertelden wat ze allemaal in de vakantie hadden gedaan. Later op de ochtend zijn deze kinderen verdeeld over de andere klassen. Zij kregen een kleurplaat mee en moesten de rest van de ochtend zichzelf daarmee vermaken. Na het kringgesprek was het tijd om naar de kerk te gaan voor de maandopening. Ook het kringgesprek en de maandopening waren volledig in het Papiamentu. De leerkracht die de viering leidde zei: “stagiaires uit Hulanda”. Dit was dan ook het enige wat we begrepen van de viering. We kregen een groot applaus van alle leerkrachten en de kinderen. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat ze ons zien als de wijzen uit het oosten.

Toen we terugkwamen van de maandopening gingen we nog in drie andere klassen observeren. We hebben daarna een plan opgezet. Sandy en ik kwamen tot de conclusie dat frontaal lesgeven erg lastig zou worden, omdat de kinderen het Nederlands en Engels niet beheersen. Het valt ons op dat er veel wordt gepraat in het Papiamentu terwijl het Nederlands de hoofdtaal zou moeten zijn in het onderwijs.

We hebben een plan opgezet om vooral in kleine groepen te gaan werken. We wilden verschillende groepjes gaan vormen en daarmee aan de slag gaan. We bedachten om een groep te maken voor kinderen die zwak zijn in taal, sterk in taal, zwak in rekenen en sterk in rekenen. Omdat de leeftijd van de kinderen op deze school heel erg uit een loopt willen we van iedere groep 2 groepen maken. Bv. jonge sterke rekenaars en oude sterke rekenaars.
Daarnaast gaan we iedere woensdag een project uitvoeren met kinderen die bovengemiddeld slim zijn. In Nederland zouden kinderen met een IQ van 112 niet zo snel naar het speciaal onderwijs gaan. Uiteindelijk hebben we dit voorgesteld aan de directrice. Deze was heel erg enthousiast. We krijgen de rest van de week nog de tijd om te observeren in de klassen en zelf groepen te gaan maken.

Om 1 uur mochten we al naar huis. In de middag heb ik nog even wat aan school gewerkt en nog even in de tuin een boek gelezen. Helaas was het bewolkt en daarom ben ik toch maar weer naar binnen gegaan. Daarna hebben we gekookt en dit lekker buiten opgegeten. Na het eten, heb ik zoals beloofd (aan mezelf), mijn blog voor deze dag geschreven. Het is me nog niet echt gelukt om de dag kort te beschrijven;). Na het schrijven van mijn blog ben ik op tijd naar bed gegaan, omdat 6 uur opstaan toch behoorlijk op tijd is.

10-05-2016
Vandaag alweer de tweede dag op onze nieuwe stageschool. Ook vandaag stond in het teken van observeren in de groepen. Vandaag hebben we gekeken naar welke kinderen we eventueel in groepjes kunnen gaan begeleiden. We hebben vandaag in alle klassen een uur kunnen observeren. In twee van de vier groepen werden we ook gelijk ingezet om te helpen. Voor ons alleen maar fijn want dan krijgen we sneller contact met de kinderen. Zo heb ik voor een meisje haar naam geschreven in graffiti letters, zodat ze deze zelf kon gaan inkleuren. Met zo iets kleins zijn de kinderen hier al heel blij! Daarna heb ik in de andere groep gelezen met een aantal jongens. Deze jongens van een jaar of 12 lezen in een Avi 5 leesboek. Ze konden dit wel redelijk lezen, maar begrijpen weinig van de tekst. Hierbij kunnen we deze kinderen dus misschien gaan helpen.

Na in alle klassen te hebben geobserveerd zijn we naar de directrice gegaan om te zeggen dat we het plan iets hadden aangepast. We gaan per klas groepjes opzetten, omdat combineren in verband met de grote leeftijds- en niveauverschillen bijna niet mogelijk is. Aan het einde van de ochtend zijn we naar de leerkrachten gegaan om ons idee te vertellen. Zij stonden zeker open voor het idee en gaan erover nadenken welke kinderen ze in een groepje willen plaatsen.

Na deze stageochtend mochten we al om kwart voor 1 naar huis.
Helaas heeft het vandaag in de ochtend geregend en was het in de middag wat bewolkt. Volgens ‘de locals’ werd het tijd voor een regenbui, omdat het al vanaf December niet meer had geregend.
We hebben deze middag dus maar omgedoopt tot wasdag. Sandy begon ondertussen vast aan het eten. Vandaag hebben we macaroni met kip gegeten. Wat erg lekker was! Natuurlijk hebben we ook het songfestival gevolgd en gezien dat Douwe Bob door is naar de finale. Zou het dit jaar dan toch eens gaan lukken???

Ook hebben we afgesproken met de andere mensen uit het appartementencomplex om morgen lekker uit eten te gaan en daarna naar de film te gaan. Dat wordt vast hartstikke gezellig!

We waren nu minder moe van de indrukken dan dat we gister waren. We hebben daarom nog een film gekeken voor dat we naar bed gingen. Een film met Zac Efron is altijd goed;)!

11-05-2016
Vandaag stond in het teken van het maken van een rooster en het zoeken van geschikt materiaal daarbij. We zijn nogmaals de leerkrachten langs gegaan met de vraag welke leerlingen zij geschikt vonden. We konden het eerste uur nog niet terecht in het computerlokaal, omdat daar kinderen de EFO toetsen (vergelijkbaar met Cito toets) aan het maken waren. We hebben daarom alvast een schema gemaakt waarin staat met welke kinderen we wat gaan doen en op welk moment. We krijgen als het goed is vandaag of morgen de groepsoverzichten toegestuurd, zodat we gericht kunnen bekijken wat de kinderen nodig hebben. Om 10 uur gingen Sandy en ik mee naar de zwemles van de jongste kinderen. De leerkracht van de groep rende met de kinderen naar de bus, omdat het regende. In Nederland zouden we zeggen dat het niet helemaal droog is. Eenmaal aangekomen bij het zwembad gingen de kinderen omkleden. Tijdens de zwemles hebben wij gekletst met de leerkracht over de cultuur en het onderwijs op Curaçao. De kinderen mogen in mei of juni afzwemmen voor hun A- diploma. Na het zwemmen gingen we weer terug naar school. Daar zijn we nog verder gegaan met het zoeken van geschikt oefenmateriaal. Om 1 uur waren we klaar en zijn we meteen naar Vreugdenhil gereden om boodschappen te gaan doen. We wilde eigenlijk naar het strand gaan, maar helaas was het bewolkt.

’s avonds gingen we met Kelly en Linda, de buren, wezen uiteten in Willemstad. Ik koos voor het Willem- Alexander menu. Dit koninklijke gericht, friet met schnitzel;), was erg lekker! Na het eten zijn we meteen doorgegaan naar de Cinema. We gingen daarheen voor de film Junglebook. Een film waar ik normaal niet voor zou kiezen, maar die ik uiteindelijk verassend genoeg erg leuk vond omdat het toch nog zo herkenbaar was! Wie zou er nu niet van beren willen leren wat je leren kan!

12-05-2016
Vandaag moesten we wat eerder uit bed om te skypen met een leerkracht van de pabo. Na het skypen zijn we weer naar stage gedaan. Vandaag stond wederom in het teken van de planning verfijnen en het uitzoeken van materiaal. Ik ben blij dat we maandag kunnen beginnen met het uitvoeren van onze plannen, want de dagen gaan nu niet erg snel. Vandaag was het wel weer lekker zonnig ipv de bewolking van de afgelopen dagen. Na stage zijn we dan ook naar huis gegaan om te eten en ons om te kleden voor het strand. We gingen samen met één van de andere pabo studenten lekker naar Mambo Beach. Daar hebben we heerlijk genoten van de zon, zee en het strand. Na het zwemmen zijn we naar huis gegaan om te koken. ’s Avonds hebben we alleen nog even opgeruimd en aan school gewerkt. Op naar morgen en dan weekend!

13-05-2016
Vrijdag was de laatste dag van de voorbereidingen, zodat we maandag lekker kunnen starten met de groepjes. Vandaag leek het wel alsof we de stoelendans aan het doen waren, maar dan van lokaal naar lokaal. We starten in de teamkamer, omdat er nog geen andere ruimte vrij was. Van de teamkamer naar het lege klaslokaal (ivm efo toetsen zit er niemand). Na de efo toets afname gingen we naar het computerlokaal, maar daar hoorde we dat er nog een efo toets was die dag. We hebben dus maar even in het computerlokaal gezeten om vervolgens weer terug te gaan naar het lege klaslokaal. Na de laatste efo toets konden we dan uiteindelijk wel weer naar het computerlokaal. Eindelijk hadden we internet en konden we onze plannen gaan afronden. Helaas was dit maar van korte duur, want na een minuut of twintig viel de elektriciteit uit…
Dit was me wel een ochtendje, maar ach om half 1 mochten we al gaan en hadden we weekend! We zijn meteen even langs de Albert Heijn gereden voor de laatste boodschappen. We besloten om daar ook maar te gaan lunchen, want dat kan in deze Albert Heijn.

‘s Avonds zijn we nog even naar het terras in Punda geweest. Heel toevallig kwam daar ook Marly (oud collega) voorbij lopen. We wisten van elkaar dat we hier waren, maar niet dat we zo dicht bij elkaar zaten. Al met al een geslaagde dag. Morgen lekker een dagje naar het strand!

14-05-2016
Vandaag zijn we met Kelly een dagje naar het strand gegaan. We hebben heerlijk een dagje genoten van zon, zee en strand bij Kokomo Beach. Het strand was echt heel erg mooi en het water heel helder. Helaas zag ik hierdoor wel een enorme vis en hoorde ik van snorkelaars dat ze ook een octopus hadden gezien. Ja, ik weet dat in elke zee/ oceaan vissen zitten, maar toch vind ik het eng om te weten wat er zit;). Na een dagje aan het strand zijn we rond 5 uur weer naar huis gegaan om ons zelf om te gaan kleden en te kijken hoe bruin we waren geworden:). We hadden met Lieke en Renee afgesproken om te gaan eten bij plein café Wilhelmina, ook Kelly ging met ons mee. Ik heb een heerlijke kipschnitzel gegeten, was onder andere de daghap, voor ongeveer 6 euro! Daar kunnen we zelf natuurlijk niet voor gaan ploeteren in de keuken. Na het eten zijn Sandy, Kelly en ik nog naar Zanzibar geweest. Een heerlijk feest op het strand! Het is hier echt om te genieten!

15-05-2016
Vandaag hebben we weinig tot niks gedaan. Natuurlijk hebben we wel gezien dat Max Verstappen won op het circuit van Spanje. We wilde eigenlijk naar Sambil (grootste winkelcentrum Curacao) gaan, maar dit hebben we uiteindelijk niet gedaan. Gaan we vast nog snel heen!
We hebben wel nog even geskypet met Anne, Lisa, Mandy en de jarige Romy. Leuk om jullie weer even gezien te hebben meiden! Over twee maanden doen we het feestje vast nog wel eens over:P.
‘s Avonds hebben we pitabroodjes met shoarma gegeten en verder nog even aan school gewerkt. Op tijd ons bed in voor een nieuwe stageweek waarin we kunnen gaan beginnen met ons plan.

Woehooee het is gelukt om mijn blog dagelijks bij te houden. Ik ben trots op mezelf;).
Bedankt voor de reacties op mijn vorige blog, ze zijn erg leuk om te lezen.

Tot volgende week maar weer!

• 16 Mei 2016 - 08:48

Tante Henny:

Hey Marinda het ziet er allemaal leuk en warm uit ik doe goed mijn best omook bruin te worden ha ha se missen je wel maarik denk dat de weken wel omvliegen dus het is weer zo 16juli genietmaar lekker daar en nog een mooie stage xxxcccn

• 16 Mei 2016 - 09:02

Louise:

Wat een verhaal zeg over je stage school. Zo te horen is daar nog heel veel te doen. Dan boffen ze toch maar mooi dat jij er bent. Iemand die van aanpakken weet!! Heel veel succes ! Groetjes Louise

• 16 Mei 2016 - 09:51

Tante Janny:

Hey marinda Hoe is het daar .Hier gaat morgen het gewone leventje weer beginnen we hebben een heerlijke vakantie gehad in disney en we hebben daar een genoten.en ik zie dat het bij jullie ook genieten is .voor je het weet ben je al weer thuis je bent nu alweer 2 weken daar. nou juf marinda ga de kindjes daar maar eens goede les geven en dat gaat je zeker lukken . nou tot je volgende blog groetjes van ons

• 18 Mei 2016 - 19:13

Ramona Van Helvoort :

Hi Marinda,

Wat leuk om dit zo te volgen. Hoe gaan jullie om met de taal Papiamentu? Kan me voorstellen dat het moeilijk stage lopen is als je niet begrijpt wat er wordt gezegd. Wel grappig dat de voertaal Nederlands zou moeten zijn maar niet gevolgd wordt. Maar ik begrijp dat je met kleine dingen zoals zo'n graffiti naam, slim bedacht trouwens, toch contact maakt.

Succes verder!
    Groetjes,